Saturday, May 24, 2008 | By: Anjung Hikmah

Pasca Imtihan

SEKEMBALI DARI Mansurah petang 14 Jamadil Awal yang lalu saya agak kewalahan dari segi fizikal dan mental. Mungkin rentetan dek kekurangan tidur, urusan jawazat yang tak juga selesai dan kemudiannya bergegas pulang ke Kaherah. Keadaan ini menyebabkan keesokannya saya ‘lumpuh’ dan lebih banyak berehat di bilik dari berjalan. Namun apabila masuk hari seterusnya saya mula rasa kurang selesa jika tidak dapat berbuat apa-apa. Justeru saya memulakan aktiviti menulis dengan mengirim khabar kepada keluarga lewat menerusi emel.

Untuk makluman Mesir sekarang menempuh awal musim soifi. Pusat-pusat hadhanah, sekolah-sekolah di peringkat ibtidaie, i’dadi dan thanawi telahpun bercuti. Manakala pusat-pusat pengajian tinggi pula kini berada dalam fatrah terakhir pengajian atau lebih tepatnya imtihan. Setelah itu para mahasiswa juga akan bercuti selama tiga bulan menghabiskan musim soifi ini.

Perpustakaan Awam (Housni) Mubarak, Mansurah.


Seperti suatu kebiasaan apabila tiba musim imtihan dan sewaktu menjalani fatrah gawat ini pelbagai rancangan untuk mengisi musim soifi timbul dan terlintas benak fikiran. Dari semuluk-muluk agenda yang ingin dilaksanakan sama ada bertalaqqi dan bertafaqquh, menghafal Quran, berziarah rakan-rakan, rehlah dan kembara, mengikuti aktiviti persatuan sehinggalah kepada berehat dan tidur sepuas-puasnya, kahwin dan tak kurang pula yang sudah bersiap-siap menempah tiket untuk pulang bercuti di Malaysia. Pendek kata segala rancangan terbayang dalam minda masing-masing pada ketika ini mahupun yang terhambur dalam perbincangan bersama rakan-rakan setiap hari.

Pun begitu tatkala imtihan berlalu, seperti biasa juga sindrom ini hilang bersama hembusan semilir angin musim soifi yang memasakkan buah ‘inab dan buah tamar di pohon. Selain daripada golongan yang meneruskan niat untuk pulang bercuti ke tanah air, hanya segelintir mahasiswa masih berminat meneruskan agenda bistari yang telah dirancangkan. Manakala selebihnya pula lebih menumpukan kepada agenda-agenda diluar perancangan. Bukan bermakna tiada aktiviti berfaedah yang cuba dimanafaatkan sepanjang mengisi masa cuti namun lumrah yang terjadi apabila tiba musim kuliah dibuka semula kedengaran ramai juga mengeluh kerana cuti berlalu dengan sia-sia
.


Sudahkah kita mengkhatami bacaan dan hafazan al-Quran? (Gambar sekadar hiasan)

Para motivator sering mengingatkan kata-kata pujangga: “Apabila anda gagal untuk merancang maka sebenarnya anda merancang untuk gagal”. Kegagalan menentukan piawai antara kehendak dan keperluan atau awlawiyat dalam merangka agenda seringkali mengundang pembaziran dalam tindakan dan pelaksanaan sama ada dari sudut masa, tenaga dan juga wang ringgit. Justeru tidak menghairankan jika masyarakat mahasiswa Islam sendiri gagal memberikan pulangan hasil yang menguntungkan atau sekurang-kurangnya sumbangan yang berbentuk maknawi seperti buah fikiran kepada Islam sepanjang musim cuti ini. Demikian itu skala bercuti hanya sekadar pada tahap mencari liburan dan istirehat semata-mata.

Tidak salah untuk kita merancang. Salahnya apabila kita tidak merancang dan silapnya apabila kita tidak melaksanakan agenda sebagaimana yang dirancangkan. Kerana itu rancanglah pengisian sepanjang musim soifi ini dengan betul. Mulakan dengan mencatat apa yang terdetik dan tergambar difikiran supaya mudah dinilai serta disusun kembali selepas ini. Jangan biarkan segala agenda khususnya yang bernas itu luput begitu saja. Selanjutnya ingatlah kepada pesanan Allah: “Kemudian apabila kamu bertekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal”. (Ali ‘Imran:159).

Sama-sama kita doakan semoga najah dalam imtihan yang ditempuhi. Tak lupa juga agar Allah memberkati segala amal yang dilakukan. Salam mujahadah musim soifi buat semua!

Glosari:
Jawazat : imigresen.
Soifi : musim panas.
Hadhanah : taska.
Ibtidaie : sekolah rendah.
I’dadi : sekolah menengah rendah.
Thanawi : sekolah menengah tinggi.
Imtihan : peperiksaan.
Talaqqi : menimba ilmu secara musyafahah atau berdepan dengan guru.
Tafaqquh : aktiviti menuntut ilmu.
Rehlah : bersiar-siar, berkelah.
‘Inab : anggur.
Awlawiyat : keutamaan, prioriti.
Najah : berjaya.
Mujahadah : perjuangan.

0 comments: