Friday, June 13, 2008 | By: Anjung Hikmah

Menziarahi Rakan Penulis

ALHAMDULILLAH... sudah lama juga saya mencari-cari alamat salah seorang bekas pelajar terbaik PMR sekolah saya -SMAASZA- akhirnya berjumpa semula dalam simpanan emel. Sengaja saya simpan di sana suatu ketika dulu agar mudah dicari. Almaklumlah bila dah tua ni mudah sangat lupa (",).

Ustzh. Fatimatuzzahra ketika berucap di Institut al-Maktoum, Scotland, United Kingdom (UK).

Beliau ialah Ustzh. Fatimatuzzarahra Abd Rahman. Saya temui kembali Ustzh. Fatimah di Universiti al-Azhar, Mesir, selepas beliau bertukar ke KISAS pada tingkatan empat dahulu. Ketika di Mesir, beliau seorang yang aktif dan merupakan salah seorang kepimpinan dalam barisan Hewi PMRAM. Beliau juga berbakat dalam bidang penulisan sama ada berbentuk kreatif mahupun deskriptif dan hasil karyanya pernah disiarkan dalam Suara Kampus Edisi Terengganu (SUTRA), terbitan KPT serta Warta terbitan PMRAM. Graduanita lulusan Fakulti Syariah Islamiah, Universiti al-Azhar cawangan Kaherah, Mesir dan berasal dari Dungun, Terengganu ini kemudian bertemu jodoh dengan alFadhil Ust. Aminurrashid Yatiban (Selangor) yang juga pernah menjadi salah seorang Badan Pengurus PMRAM. Selepas berkahwin, pasangan bahagia ini kemudiannya bermusafir ke rantau UK untuk mengejar cita-cita mereka dalam bidang pengajian hingga ke peringkat PhD. Menurut khabar Ust Aminurrashid yang lebih dahulu menyambung pelajaran di UK selepas tamat di Universiti al-Azhar, telahpun menamatkan ijazah kedoktorannya pada tahun lepas dan kini sedang menunggu giliran Ustzh. Fatimah pula untuk menyelesaikan pengajian.

Ust. Aminurrashid (berkopiah).

Semasa berada di sana juga, pasangan ini telahpun dikurniakan sepasang cahayamata yang comel dan bijak iaitu Nabhan Aminulhakeem (3 tahun 6 bulan) dan Fatimah Zatul Hanan (1 tahun).

Dari kiri: Nabhan dan Hanan.

Hingga kini Ustzh. Fatimah masih terus menulis. Banyak sekali hasil pengalamannya berada di UK sebagai seorang muslimah, isteri, ibu dan juga pelajar yang dirakamkan lewat penulisan dalam blognya. Justeru ia tentunya sangat berharga bagi mereka yang dahagakan pengetahuan dan pengalaman khususnya tatkala menempuh era sambung pengajian dengan status berkeluarga. Bagi mereka yang berminat, keluarga mereka boleh dilawati di alamat berikut:
Semoga entri ini memberikan manfaat dan pengajaran di samping membakar semangat serta memugar cita-cita kita semua untuk terus belajar hingga ke peringkat yang lebih tinggi lagi, insyaallah. Salam Mujahadah!


(Dengari juga kuliah Subuh bertajuk "Sejarah Islam"
yang disampaikan oleh Ust. Aminurrashid Yatiban).

0 comments: